O tekutých stěračích a jak mohly zabránit nehodě

Dneska to nebude ani tak moc o detailingu, ale spíš takové povídání o nedávné události.

Jak jsem trochu litoval, že nemám tekuté stěrače na bočních sklech

Norsko, konec listopadu. Navzdory tomu, že hodiny ukazují teprve 15:45, je už naprostá tma. To je ten norský přioceánský podzim. Venku je asi 10 stupňů a naprosto nehorázným způsobem prší. Všichni se vrací z práce a já nadávám, proč mě napadlo jet nakupovat zrovna teď. Odjíždím od obchodu a chystám se odbočit doleva, zpátky na hlavní silnici, ale přes mokrá a ničím neošetřená boční skla nevidím moc ven. A protože kvůli hustému provozu není moc šance se na hlavní dostat jinak, než se někde trošku vecpat, radši stahuju okna, abych měl lepší výhled. Fouká na mě déšť a tohle je první situace, kde by tekuté stěrače na bočních sklech pomohly – díky tomu, že voda by na skle utvářela kulaté kapičky a okamžitě odtékala pryč, by byl výhled dostačující i přes zavřené okno. Na rozdíl od neošetřeného skla, kdy voda na skle vytvoří téměř souvislou vrstvu, přes kterou není vidět nic.

Znáte tu povídku o kovářově kobyle, že? A možná se ptáte, jak někdo, kdo píše blog o detailingu může nemít toto ošetřené… Doma jsem to prostě nějak nestihl; a tady už tři měsíce chodím v jednom obchodě okolo Rain X (lepší než nic, a na ten zbývající měsíc a půl by stačil), ale kvůli ceně se skandinávskou přirážkou si koupi vždycky rozmyslím, jen proto abych si za to při každém dešti nadával. Na ostatních autech nějaký ten sealant je, a člověk si na to rychle zvykne, že to je vlastně normální mít za deště výhled, ale není. Například, na jiném autě jsem letos sealant na sklo aplikoval jenom půl napůl (pro nafocení příkladových fotek a videí), a potom se tři měsíce v deštivé Anglii mnohokrát přesvědčoval o tom, že sealanty na sklo jsou super věc, a že mají velký význam jak pro bezpečnost provozu, tak pro pohodlí při jízdě v dešti.

No nevadí, vjedu na hlavní, vytahuju okna zpět nahoru a celý mokrý pokračuju v cestě domů.

Jak jsem hodně litoval, že jsem neměl tekuté stěrače na čelním skle

Znáte takový ten opravdu hustý liják, kdy stěrače jedou naplno a stejně to nestačí?

To je druhá situace, kdy sealant na skle umí výrazně ulehčit jízdu v dešti. Prostě i bez zapnutých mechanických stěračů je vidět skoro pořád, se zapnutými stěrači je vidět úplně pořád, což obojí je výrazně lepší varianta, než když stěrače prostě nestíhají a výhled ven je tak nějak omezený, čímž se dostáváme zpět k příběhu.

Když jsem se po pěti minutách dávání přednosti konečně vecpal na hlavní, vydal jsem se na krátkou (10 km) cestu domů. Pořád hustě prší, stěrače moc nestíhají, já proto jedu opatrně a udržuju si extra dlouhý odstup. Vyjíždím z města a po chvílí vjíždím do dalšího, vjíždím do zatáčky, za kterou není vidět. Nedaleko předemnou vidím několik brzdových světel. Říkám si, že stejně jako já po vjezdu do města zpomalují ze 70 na 50.

Najednou znovu stírne stěrač a já vidím, že auta přede mnou nezpomalují, ale úplně zastavují (resp. v této chvíli už asi stojí), protože první ze dvou nebo tří aut čeká, až bude moct odbočit doleva. Prošlapávám brzdu na podlahu, ale už jsem tak blízko, že mi okamžitě dochází, že včas zastavit nestihnu. Prostě vím, jak to auto brzdí na suchu a i v té situaci bych to asi ubrzdil tak tak. Tady navíc prší, mokrá silnice, mokré brzdy.

Viděl jsem to jak ve zpomaleném záběru. Jsem sice relativně daleko, ale vím, že to nedobrzdím. V protisměru jedou autam, tam uhnout nemůžu. Uhýbám proto do mezery mez svodidlem a autem předemnou. K úplnému dobrždění chybělo málo, možná 30-40 centimetrl. Já jsem si odřel nárazník svodidlo a pán měl popraskaný zadní nárazník a světlo. Nakonec žádný velký drama, ale přecejen, ťukanec je taky autonehoda.

V tomto případě je to sice jedno velké „kdyby“, ale jsem docela přesvědčený o tom, že kdyby byl na čelním skle nějaký sealant, klidně i obyčejný Rain X z benzínky (který jsem paradoxně pár dní předtím chtěl koupit, ale norská cenovka mě odradila), měl bych celou cestu lepší výhled, a všimnul bych si tak o vteřinku dřív, že auta vepředu nezpomalují, ale úplně zastavují. A ta půl vteřina by stačila na to zastavit o půl metrů dřív.

Co z toho plyne?

Proto pokud bych někomu měl poradit jednu jedinou věc, kterou si na auto aplikovat, ze všech těch vosků, impregnací, ochran apod., bude to aplikace tekutých stěračů na čelní sklo, skla předních dveří a na zpětná zrcátka.

Možností je mnoho, a za tu drobnou námahu při aplikaci to stojí.

You may also like...

13 Responses

  1. Rety napsal:

    Jo, stane se. Ale myslím si že je to vrozená vlastnost člověka chybu svést na něco/někoho jiného než na sebe. Ale měl jsem zato že sebou máš nějaké přípravky a i blbé BSD na skle chvilku vydrží

    • admin napsal:

      Ja to ani na nic nesvadim (jasne, mohl bych na dest a tmu 😀 ), spis jsem jen chtel rict, ze tohle je priklad situace, kde to mohlo realne pomoct; ze by to nebyla jenom machrovinka „koukej jak jedu v desti bez steracu“ jako normalne. 😀 Jinak bohuzel jsem si s sebou nevzal vubec nic, a BSD ze srpna uz na sklech davno neni. Na laku jeste trochu jo 🙂

  2. Václav napsal:

    No a teď o tekutých stěračích z druhé strany – vlastním vozidlo, u kterého bývalý majitel také „napatlal“ tento vynález na přední okno. A světe div se – KATASTROFA. Důrazně nedoporučuji používat tento výrobek na skla, která mají „sportovní = hodně ostrý sklon“.

    1) Dokud nejedete nad 100km/hod, máte přední okno plné obrovských kapek, které – prostě musíte odstranit stěračem. U hodně skloněných skel nestačí odpor vzduchu – a vynále je nefunkční. To samé po městě, v zácpách, na semaforech. Na „položeném okně pice skvěle drží…. Navíc – a to je mnohem horší –
    2) Při velkém sklonu okna se díváte víc „po skle“ – a jakmile pustíte stěrače a okno je napatlané tekutými stěrači – JSTE SLEPÍ !! Na okně se vytvoří film, jako když je okno plné másla… prostě – při násvitu protijedoucím autem jste slepí… Pouze při sklonu okna co nejbližšímu 90° vidíte 100% čistě. Čím je okno více skloněné = tím větší katastrofa… Vím o čem mluvím. už půl roku se tuhle sr…u snažím z okna dostat dolů – a to nejdůležitější –
    3) NEJDE TO DOLŮ !!!! Přirozenou cestou = pomocí stěračů je to sebevražda, pořád nic nevidíte, pořád zůstávjí mapy a fleky velikosti lívanců. Pomocí chemie – nefunkční, vyzkoušeno 100+1 přípravků…. Pomůže jediné – a proto píšu tenhle příspěvek, zápasí s tím spousta majitelů aut = kupte za 20,-Kč jemnou ocelovou vatu na smalt, nádobí a sklo. Tak je to přesně v popisu na obale = je i na sklo. Je napuštěná odmašťovačem a její tvrdá struktura dooooookonale funguje. No – a pak se nebojte… Byl jsem při začátku strachy bez sebe, ale raději už bych okno zničil a vyměnil, než dál trpěl. Takže – vší silou pak kus po kuse rajblujte, dřete, rvěte – až se sklo bude prohýbat. Spláchnout hadicí – a znovu – a znovu – a znovu… Až voda z hadice udělá na celé ploše nepřerušovaný vodní film – každé rychle suché „oko“ znovu vydřít – a několikrát. Mně to trvalo 2 dny …. 2 dny tvrdé práce, ruce to vydrží tak 4-6 hodin a jste grogy. Druhý den ještě 3 hodiny – a KONEČNĚ jsem se to sajrajtu zbavil, a ZASE VIDIM !!!! (Vozidlo Honda Civic 9G)

    Takže pozor – na kolmá okna ANO – jinak – ŽIVOTU NEBEZPEČNÉ oslepnutí není nic příjemného…

    W.

    • admin napsal:

      S tim jsem se sice jeste nesetkal, ale asi bych to nenazyval jako pohled z druhe strany, ale spis jako popis nejake doopravdy nepovedene chemie na sklech.

      Cokoliv na tom skle ale bylo, by se s nejvetsi pravdepodobnosti dalo odlestit pastou na cisteni/lesteni skel s obsahem ceria (napr. CarPro CeriGlass), idealne strojne s filcovym kotoucem urcenym primo pro lesteni skla. Pro nekoho kdo ma potrebne vybaveni (lesticku a ten kotouc) by to byla prace maximalne na hodinu.

      http://www.detailingshop.cz/okna/carpro-ceriglass-glass-polish-and-cleaning-kit-150ml-lestenka-na-okna/

    • Václav napsal:

      Hmmm – nemám rád slova „pravdpodobně“ …. to mi totiž radili půl roku desítky odborníků – výrobci chemických přípravků, specialisté na výměnu skel, i v servisech. Pouze to, co je skutečně ověřené, je skutečně funkční… „Pravděpodobně“ není funkční 🙂

      Tím pohledem „z druhé strany“ je myšleno = kdy to nefunguje. Nefunguje to na hodně skloněném okně, kdy kapky potřebují 100km/hod, jinak se na skle hromadí = nestačí odpor vzduchu + při pohledu podél skla a při současném násvitu třeba reflektorem jiného protijedoucího auta je sklo v podstatě neprůhledné – vrstvička tvoří bělavý film, který se objeví vždy na 1s po setření stěračem.
      Ověřeno i v rohu skla nanesením nové vrstvičky 30×30 cm originálního přípravku – bylo to přesně to samé, jako po celém okně.
      W.

      • admin napsal:

        Jasne, mozne je vsechno, nevim co na tom skle bylo napatlane nebo nastrikane. Kdybyste treba oslovil me (pripadne jakehokoliv zkusenejsiho detailera/lestice aut) – a ja nejsem odbornik ani se tim nezivim ani nic – odlesteni pastou s ceriem by bylo to prvni, co by me napadlo. A *pravdepodobne* by to pomohlo. 🙂

        Tomu, ze stejnou radu nedokazali dat vyrobci chemickych pripravku, specialiste na vymenu skel ani v servisech se nedivim – neni to jejich hlavni cinnost. Letos jsem dokonce kluky z jednech autoskel trosku skolil co se tyka detailingu a oni sice vi jak vyriznout sklo z auta a nalepit nove, ale jak ho dukladne vycistit (btw https://www.detailingblog.cz/rozdil-glass-cleaner-a-glass-polish/ ), to uz treba nevedeli. (ahoj Karle, pokud to ctes :D)

        Co se tyka toho chovani, to ja presne rozumim jak to vypada! Zazil jsem zimni kapalinu do ostrikovacu, o ktere jsem taky rikal uplne stejne, ze je to jak maslo nebo olej, a vzdycky po setreni nebylo vterinu nic videt. Pomohla az vymena kapaliny i steracu.

        Co se tyka „originalniho pripravku“ – nevim, co mate na mysli. Respektive „tekute sterace“ jsou obecny vyraz a potom jsou tu desitky, mozna i stovky konkretnich a ruzne fungujicich vyrobku. Za sebe dam ruku do ohne, ze mnou, na tomto blogu, doporucovane vyrobky – https://www.detailingblog.cz/sealanty-na-skla-tekute-sterace/ – nic takoveho urcite nedelaji. Prave naopak viditelnost v desti vyrazne vylepsuji a pokud nahodou clovek nejede dost rychle na to, aby voda odtekala sama, pri stirnuti zadny film nevznika. 🙂

        Neberte to prosim nejak zle, jenom nechci aby nekdo po precteni Vaseho komentare nabyl dojmu, ze se takto chova kazdy „tekuty sterac“, protoze nechova, pripadne podobne chovani muze byt zpusobeno i dalsimi faktory. 🙂

        • Václav napsal:

          OK – ale jsem člověk z praxe, a dokud mne po negativním zážitku s nějakým produktem někdo nepřesvědčí, že se jiný = funkčně stejný – také stejně nechová, nevěřím. Jde hlavně o to, jestli jste ten „ověřený“ přípravek už viděl na skle sportovního vozu = sklon s minimálním odporem vzduchu. Teprve pak bych si dovolil napsat, že nejsou všechny stejné. Mimoto – nechápu, proč bych měl používat na „ležatém skle“ nějaký přípravek, když bych stejně musel používat stěrače, protože odpor vzduchu by nestačil kapky „odtáhnout“ pryč. A o to jde… to je můj případ = na mém voze jsou tekuté stěrače nefunkční, protože v běžném provozu musím pořád stejně stírat (+ta mlha…). Prostě – VŽDY to prostě NENÍ funkční. A to by každý měl brát v úvahu. Měl jsem to kdysi na Žigulovi , pak na Golfu – a skvělé. Ale od Fiata Brava a nyní na Hondě – nefunkční. Na ležatém předním skle prostě stejně musíte stírat 🙁

          W

          • admin napsal:

            No ono pokud jste to mel na Zigulovi, tak nemam vubec predstavu o jakych tekutych steracich mluvite. Moderni keramicke povlaky na sklo jsou cenove a hobby uzivatelum dostupne dost kratce, tak 5-10 let, a zcela urcite se nechovaji tak, jak to popisujete.

      • Čevela napsal:

        Zdravím pane W,

        to co jste měl na skle, byl nějaký přípravek na bázi mastnoty, nikoli tekuté stěrače, byť tak mohou být označeny prodejcem či výrobcem. Většinou se jedné o nějakou mastnotu, která se nedá s opravdovými tekut7mi stěrači srovnávat. Skutečné tekuté stěrače fungují zhruba od rychlostí 55-70 km/h

        Drhnutí skla drátěnkou komentovat nebudu – jak psal admin: stačilo to přeleštit přípravkem na skla, který v hobby provedení je k dostání i třeba v Auto Kelly, opravdu příště zkuste leštěnku na sklo a nanadřete se tolik 😉

        Kvalitní ověřené přípravky na sklo fungují, např. viz video https://www.youtube.com/watch?v=EtRqav2sH_8

        Samozřejmě, že ke konci životnosti se funkce zhoršuje a je vhodné sklo přeleštit ručně nebo strojně (odstranit zbytky přípravku, který přestává fungovat) a nanést znova.

        Mám ozkoušené, že i v případě nechání napospas končící ochrany je sklo pořád stále lepší než sklo nikdy neošetřené a to co se stalo Vám, je bohužel zapříčiněno právě nekvalitním rádoby přípravkem na sklo.

        Sklon skla z mých zkušeností nemá zásadní vliv na funkci, opravdu jsem nezpozoroval nějaké zásadně viditelné rozdíly.

        Věřím, že jsem Vám vysvětlil a ukázal, že starostlivost o auto smysl má a není potřeba lámat hůl nad první špatnou zkušeností.

        Pěkný den přeje Čevela

        • Václav napsal:

          Nesouhlasím, nebyl jste při tom – o mastnostu se nejednalo v žádném případě, řešili to i technici Hondy, VW i firma na výměnu skel. Zkopušeli jsme leštěnky na sklo, ředidla, speciální čpavkové přípravky – nefunkční. Pomůže pouze mechanické odstranění. Nemám k tomu co dodat… W

          • Čevela napsal:

            V tom případě jste jednal s nesprávnými lidmi, kteří nemají potřebné praktické ani teoretické zkušenosti co se týče této problematiky, pokud si s tím úspěšně neporadili technici z Hondy, VW ani autoskel, jak uvádíte.

            Čtěte dál, objasním. Sám jste uvedl, že účinné bylo až MECHANICKÉ odstranění.

            Z toho lze snadno vyvodit, že i MECHANICKÉ leštění skla by bylo dostatečně účinné za předpokladu použití odpovídající leštěnky na sklo (těžko odhadovat, co profi technici používali, když si s tím neporadili) a odpovídajícího leštícího kotouče/houby/padu.

            Mechanickým leštěním (tj. broušení jemného typu) skla probíhá úběr vrstvy materiálu – tudíž ať už na povrchu skla bylo naneseno cokoliv, to cokoliv by se logicky odstranilo s odstraněním vrstvičky skla na které to „leželo“

            Teoretický příklad: navoskujete lak a nejste schopný odstranit vosk z laku – v případě použití leštičky odstraníte jistou vrstvičku laku a z logiky se vosk již na laku nenachází, jelikož navoskovaný povrch byl odebrán leštěním.

            Penetrace u skla je v našem případě prakticky zanedbatelná, takže ji nebereme v potaz.

            Věřím, že jsem opět rozptýlil Vaše nesprávné úvahy zapříčiněné neschopností techniků s kterými jste jednal.

            Pěkný den přeje Čevela

  3. Václav napsal:

    Nerozptýlil….
    Nechápu, proč neustále prosazujete jinou metodu pro další „pokus“ odstranění vrstvy nanesených „tekutých stěračů“, když:
    1) neuvádíte ani v jedné větě = „takto odstraňujeme tekuté stěrače běžně, máme to vyzkoušené“ = je to pouze další úvaha, že by to tak mohlo jít, v praxi nevyzkoušené
    2) můj způsob je 100% účinný, v praxi VYZKOUŠENÝ (zkoušeno i na nově nanesené vrstvě zakoupených tekutých stěračů, které mám nanesené na všech ostatních oknech, kde jsou skvělé = včetně skoro rovného zadního okna) nemusím kupovat žádné kotouče, žádnou brusku, žádné chemie = zkoušet odpovídající leštěnku = způsob je tedy jednodušší a pro každého kdekoliv doma a zadarmo… bez náročného shánění nějakého servisu kde s tím mají zkušenosti atd. atd. atd…

    Takže pokud to opravdu v praxi zkusíte, a můžete napsat = VYZKOUŠENO V PRAXI na tekutých stěračích – pak to je skvělá rada. Do té doby = pouze úvaha.
    Na rozdíl od mého způsobu, který mohu na základě zkušenosti doporučit jako 100%.
    Více o tom opravdu nemá smysl diskutovat…
    W.

  4. Čevela napsal:

    Pane, vždyť já to ozkoušené dávno v praxi mám 😀

    Běžně skla leštím, ať už strojem nebo ručně. Snažím se tedy objasnit princip, jak to vlastně funguje a jak to fungovat správně má – tj. Vaši technici udělali něco špatně, jinak by se jim práce zdařila. Závěrem: sklo stačí přeleštit leštěnkou na sklo ručně, nebo leštičkou či pěnovým kotoučkem na vrtačce. To je nejrychlejší metoda odstranění čehokoliv ze skel.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *