Sušení auta vzduchem – co všechno lze použít, a jak

V návaznosti na několik dotazů ohledně sušení vzduchem jsem se rozhodl sepsat pár svých zkušeností, jelikož už jsem několik variant vyzkoušel.

Důvod, proč se vůbec pokoušet sušit vzduchem je poměrně prostý – je to opět bezkontaktní metoda, a tak téměř (viz dále) nehrozí, že dojde k poškození laku kvůli nečistotě (kamínku, prachu) v nevypraném ručníku nebo roztaháním neumytých nečistot po autě. Další zásadní výhodou je také možnost dostat vodu z míst, odkud ji ručníkem nedostanete – ze spárů mezi díly karoserie, z kol, lišt, těsnění, znaků, záhybů apod., odkud by potom při jízdě začala vytékat a zanechala ze sebou nehezké skvrny po tvrdé vodě.

Dále je ale potřeba taky říct, že žádná ze zde popsaných metod nenahradí zcela ručník. O tom se dá mluvit asi až u fukarů na veřejných myčkách, jejichž výkon se ale nedá srovnávat s čímkoliv, co se dá doma zapojit do 230V zásuvky.

Takže co se dá všechno použít?

Vysavač s hadicí přepojenou na výfuk

Nejlevnější možnost, jelikož už ji nejspíš máte doma. Proud vzduchu není žádná velká forsáž, ale na vyfoukání vody ze spár to stačí, u výkonnějších vysavačů (já mám jen Kärcher WD3) by dost možná už výkon stačil i na jak-takž odfouknutí vody z větších ploch.

Je tady ale jedna poměrně velká nevýhoda, a důvod, proč jsem tuto variantu nikdy moc nepoužíval – po přepojení hadice na výfuk z ní ještě poměrně dlouho náhodně vylétávají zbytky prachu, nečistot, kamínků a dalšího bordelu, který se nějak usadil v samotné hadici a je to potom taková drobná pískovací pistole, která na laků může zanechat ťukance a škrábance.

Akumulátorový fukar na listí

Před lety jsem koupil za zhruba 790 Kč akumulátorový fukar na listí Fieldmann FZF 1001 (navíc akumulátory se dají přehazovat mezi různou zahradní technikou Fieldmann, což je docela výhoda, pokud je využijete i jinde). Proud vzduchu z fukaru je takový trochu jiný, než z vysavačové hadice – docela snadno se s ním suší karoserie, jelikož není problém odfouknout větší množství vody, ale zase kvůli velmi širokému „vzduchovému kuželu“ se zase moc nehodí na vyfukování vody z drobných spár. A kvůli jeho velikosti je jeho manipulace s ním okolo auta trochu nemotorná.

Dnes už jej rovněž pro sušení auta nepoužívám, ale skvěle se hodí (kromě odfukování listí, samozřejmě) na odfoukávání čerstvého sněhu z chodníků nebo i z auta, na čištění zaprášené půdy, garáží a cest, takže svoje využití rozhodně našel.

Akumulátor vydrží zhruba 10-15 minut, má dvě rychlosti (ta pomalejší je docela k ničemu), nabíjí se osm hodin přiloženou nabíječkou; já jeho Li-ion nabíjím modelářskou nabíječkou, která to stihne zhruba za hodinu.

Jak to zhruba vypadá se můžete kouknout na tomto videu. Kolo na sobě má čerstvou keramiku (Gyeon Rim) i impregnaci pneu (Gyeon Tire).

Kompresor s potřebným nástavcem

suseni auta vzduchem detailing nastavce na kompresorDalší univerzální variantou je kompresor s potřebným nástavcem. Já používám dva, které vypadají takto, což jsou nejlevnější foukací pistole. Vzduch z nich je pravý opak fukaru na listí, jde o úzkou vzduchovou jehlu pod velkým tlakem (zpravidla kolem 6-8 bar), která bezezbytku vyfouká vodu z nejmenších škvír, ale naopak při foukání na velké plochy karoserie je to spíš honění vody kolem dokola. Kompresor prostě dává málo vzduchu pod velkým tlakem, zatímco fukar dělá pravý opak (hodně vzduchu pod menším tlakem).

Asi bych nekupoval kompresor čistě kvůli sušení auta, na druhou stranu, jakmile jej jednou máte nebo koupíte, možností využití jenom při čištění auta je nespočet: vyfoukávání prachu z interiérů, aplikace předmycí pěny zpěňovačem, průduchů větrání, čištění sedaček a textilů Tornadorem (nebo jeho klonem) apod. A potom samozřejmě foukání kol, používání pneumatických nástrojů.

Pokud kompresor už máte a dumáte, jakou použít koncovku, tak je to v podstatě jedno, ale hodí se ty s gumovou krytkou, jelikož se velmi snadno může stát, že při ofoukávání spár „drbnete“ do laku a škrábanec je na světě. Ale i u nejlevnějších foukacích nástavců stačí případně jenom oblepit špičku izolační páskou.

Já mám foukací pistole dvě, s krátkou koncovkou, kterou používám univerzálně, a s cca 20 cm dlouhou špejlí, kterou používám na sušení motoru nebo jiných hůř přístupných míst.

Fén na psy

suseni auta vzduchem detailingToto je další poměrně zajímavý nástroj, který v sobě kombinuje výhody fukaru (velký objem vzduchu) i kompresoru (vzduch je stále pod relativně velkým tlakem) a k tomu přidává ještě jednu zásadní výhodu: teplý vzduch.

Opět se dá koupit na AliExpressu z anglického skladu (odpadá nutnost platit clo a DPH, alespoň prozatím, #Brexit is coming), kde vyjde na necelých 1600 Kč. To vám možná přijde jako vysoká cena na to, abyste si jen tak sušili auto, ale věřte, že podobné profesionální čistě detailingové fukary (JetSpeed, Metro Vac aj.) se prodávají i za pětinásobek, což je na domácí použití naprostý overkill.

Dodává se k němu vícero nástavců, které jsem ale už ztratil (naštěstí mám 3D tiskárnu, tak jsem si ten širší vytiskl znovu). Vzduch s malou koncovkou sice není taková ostrá jehla jako z kompresoru, ale stále jde o relativně úzký kužel, se kterým bez problémů vyfoukáte vodu ze všech úzkých spár, ale zároveň je vzduch v kuželu širokém dostatečně na to, aby s ním šla odfouknout většina vody i z větších ploch. Se širším nástavcem (jako na fotce) se potom dá voda relativně dobře odhánět i z větších ploch.

Tím, že je vzduch vyhřívaný, se hodně vody velmi rychle odpaří. Na toto je potřeba dávat pozor při mytí tvrdou vodou, naštěstí tento problém už několik let nemám.

Super využití je také na sušení kol a zejména pneumatik, které při ofuku kompresorem zůstanou stále mokré, ale při ofuku fénem se rychle osuší, a poté i zahřejí, což je ideální před aplikací některých impregnací (např. Gyeon přímo doporučuje pneumatiku zahřát pro delší výdrž jeho semikeramické impregnace Q² Tire).

Co a jak dnes používám já?

Já už dnes používám v podstatě jen výše zmíněný fén na psy. Auto umyju klasickým způsobem a potom jen opláchnu osmotickou vodou. Potom zapnu fén na psy, nechám jej zhruba minutu běžet, než se nahřeje na maximum (což v létě je taková teplota, kdy už jde sotva udržet v ruce, takže tipuju, že vzduch na výstupu z hadice má kolem 45-50 st.).

Potom začnu sušit všechna místa, kam bych se nedostal s ručníkem, a odkud vím, že při jízdě normálně začne vytékat voda, konkrétně na mém autě to je:

  • Přední a zadní znak, značky a případně všemožné nápisy (já udělal badge delete)
  • Přední maska/mřížka před chladičem, a vlastně všechny mřížky na předním nárazníku
  • Komplet těsnění okolo všech oken
  • Torpédo (plast pod čelním sklem) a stěrače
  • Kliky
  • Spáry mezi sklem a karoserií (např. na pátých dveřích)
  • Spáry mezi karoserií a podélnými nosiči
  • Spára okolo skla ve zpětných zrcátcích
  • Kola a šrouby
  • Vysušení pneumatik

Potom jenom narychlo odfouknu největší zbytky vody na karoserii, a potom zbytek dosuším už klasicky ručníkem. Je to tak rychlejší. Nepoužívám tedy vzduch na úplně kompletní vysušení.

Na závěr snad jen zbývá podotknout, že pro úspěšné sušení (domácím) vzduchem je vhodné mít všechny povrchy ošetřené (čímkoliv, co vodu přinutí se shlukovat do kapiček – beading, které jdou potom snadno odfouknout). Jednolitý vodní film na karoserii se jinak bude vzduchem dostávat pryč poměrně blbě (s tím má problém i megafukar na myčkách).

Vaše tipy a zkušenosti můžete jako vždy psát do komentářů. :)

Mohlo by se vám také líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *