Čištění hliníkových (alu) kol – produkty a postup

vycisteni-alu-kol-poTento článek není úplně konkrétním návodem krok za krokem, ale spíše povídáním o tom, co který produkt dělá a kdy jej použít.

Jaké druhy chemie můžeme použít na čištění kol?

  • Univerzální univerzální čističe kol, které se dají zakoupit všude možně. Liší se kvalitou, šetrností, sílou, účinností. Sem patří všechny „čističe kol“, ať už detailingové nebo benzínkové, např. ValetPro Bilberry, Sonax Gel Wheel Cleaner, Lidl W5 a asi 100 dalších (viz dále).
  • Odstraňovač železité kontaminace – tedy „fallout remover“, odstraňovač polétavé rzi, konkrétně tedy produkty jako CarPro Iron X, Dodo Ferrous Dueller, a dnes už mnoho, mnoho dalších (Iron X ještě relativně nedávno byl v podstatě jediný svého druhu).
  • Odstraňovač asfaltu a lepidel – to už ani nepotřebuje vysvětlení, prostě chemie, která umí asfalt a lepidla rozpouštět a na kola so zrovna hodí, protože asfaltu ze silnic a lepidla ze závažíček na kolech bývá hodně. Konkrétně např. Gyeon Q2 Tar, CarPro Tar X, Autosmart Tardis, ValetPro Tar & Glue Remover… a nakonec všechno, co má v názvu „tar remover“.

Konkrétní univerzální produkty potom jsou:

  • Meguiars Wheel Brightener, Carlack Wheel & Rim, Sonax Xtreme Wheel Cleaner – velmi účinné a zároveň relativně pH neutrální univerzální čističe kol
  • ValetPro Blue Gel, Aluclear.cz – detailing žije okolo pH neutrálních produktů, ale toto jsou kyseliny (pH <2). Chce to rukavice a roušku, ale v podstatě sundají všechno a moderním zalakovaným kolům nijak zásadně neublíží, pokud je nebudete používat na každé mytí.
  • ValetPro Bilberry neředěný – sám o sobě už o dost slabší alkalický čistič kol (v porovnaní s kyselinami), ale pořád si poradí se spoustou nečistot.
  • ValetPro Bilberry 1:10 – to je už relativně slabá koncentrace, která ale bohatě postačí pro běžnou sezónní špínu a pokud byla třeba kola před sezonou navoskovaná, tak i tato slabá koncentrace stačí k jejich vyčištění. Zbytky se dojedou odstraňovačem polétavé rzi a odstraňovačem asfaltu.
  • Autošampon 1:500 – i toto stačí na umytí kol, pokud od jejich poslední důkladné očisty neuběhlo moc času.

Nevidíte v seznamu univerzálních čističů Iron X (a podobné produkty jiných značek)? Nevidíte, protože to nejsou čističe kol. Jen slouží k odstraňování nečistot, které se shodou náhod na kolech hodně vyskytují – ať už je to železitá kontaminace (= brzdový prach), se kterou si Iron X výborně poradí, nebo tečky asfaltu, které umí krásně sundávat zase odstraňovače asfaltu. Ani jeden z těchto produktů ale prostě sám o sobě čističem kol není, říct tedy, že „Iron X vyčistí kola líp než Bilberry“ je přinejmenším zavádějící.

Vsuvka: Samozřejmě kombinací všech postupů, jak se kola dají vyčistit, je nespočet. Záleží, jaké produkty už máte doma, kolik jste ochotní investovat (pokud máte neomezený rozpočet, potom klidně můžete používat i ten Iron X jako hlavní čistič kol…) a tak dále. Tento článek chci pojmout jako popis postupu, kdy levně a zároveň účinně vyčistíte jakkoliv znečištěná kola. A to právě znamená, že na drahý Iron X při čištění kol nesáhnete dřív, než je nezbytně třeba.

Doporučené vybavení pro čištění kol (ne pneumatik)

  • Samostatný kbelík na čistou vodu (na oplach kartáčů a štětců)
  • Štětec nebo dva (nebo tři) v různých velikostech
  • Kartáč na čištění kol zevnitř (např. EZ Wheel Brush)

Konkrétní postupy

Lehce znečištěná kola

Na lehce znečištěná kola, tedy taková, kde ještě od posledního hloubkového čištění neuběhlo moc času (max. pár tisíc kilometrů), stačí většinou i samotný šampon který máme připravený pro mytí auta a v nejhorším případě lehký („udržovací“, maintenance) čistič kol typu ValetPro Bilberry ředěný 1:10.

Postup je jednoduchý, stačí kola prvně důkladně opláchnout wapkou, nastříkat Bilberrym 1:10, nechat chvíli působit, znovu nastříkat, důkladně rozrušit špínu štětcem (zepředu) a kartáčem (zevnitř) a znovu opláchnout a potom usušit.

Druhá varianta je mít starší rukavici a kola umýt stejně jako auto rukavicí a šamponem. Jenom tu rukavici nepoužívat na lak a vyplachovat ve třetím kýblu, protože nechceme tahat po laku železné a ostré částečky brzdového prachu.

Středně znečistěná kola (např. jednu sezonu pořádně nečištěná kola)

vycisteni-alu-kol-pred

Přední kolo po jedné sezóně a 15 tis. km. Bylo chráněné dvěma vrstvami syntetického vosku, takže vyčistit ho bude hračka.

Vždycky se vyplatí začít od nejslabšího, tedy prvně začít šamponem a slabým Bilberry, a podle toho kolik toho zůstane se rozhodnout, co dál. Na takto špinavých kolech zůstane vždycky něco a možností je několik:

  • Neředěný udržovací čistič (Bilberry)
  • Ředěný silný čistič (Blue Gel, Aluclear)
  • Iron X (pokud to co zůstává jsou viditelně hlavně zbytky brzdového prachu)
  • Odstraňovač asfaltu (pokud zůstává hlavně asfalt)

Popis středně znečištěných kol přeskočím a inspirovat se můžete v další kapitolce:

Čištění extrémně znečištěných kol

Opět je několik postupů jak na to, a každý si může vybrat. Co třeba funguje je začít rovnou tím nejsilnějším a zároveň levným (např. neředěný Blue Gel, případně Aluclear etc.), dvakrát třikrát čtyřikrát zopakovat a je v podstatě hotovo. Vzhledem k tomu, že to je ale silná kyselina, která není šetrná ani ke kolům, ani k člověku, tento postup nepoužívám. Používám ale naředěný Blue Gel (1:3), viz dále.

Začnu úplně stejně jako u skoro čistých kol – pořádný oplach wapkou a potom předmytí šamponem a rukavicí (nebo Bilberrym a štětcem, je to celkem jedno). Ač se to nezdá, tak už v tomto kroku většinou sleze dobrých 70 % všech nečistot.

Druhým krokem je potom čištění buď Billberrym (koncentrát) nebo naředěným Blue Gelem (1:3), který částečně umí vyčistit i usazený brzdový plach a asfalt, na což je jinak potřeba mnohem dražších přípravků (ten výše zmíněný Iron X). Někdy je třeba, dle potřeby, opakovat 2x, 3x, …

Třetím krokem je potom odstraňovač polétavé rzi (Iron X et cetera) a po něm odstraňovač asfaltu, opět podle potřeby opakovat, dokud kola nebudou čistá.

Někdy člověku zůstanou sice kola čistá, ale s lakem místy prožraným až do hliníku. Pak bohižel nezbývá, než kola kompletně znova nalakovat…

Tip: před nastříkáním Iron X kolo narychlo usušte, ať může pracovat v plné síle, a před rozrušováním nečistot štětcem počkejte. Klidně i pár minut. Když by Iron X začal usychat, trošku ho navlhčete vodou ze samostatného rozprašovače (a pracujte v prostředí, kde ke schnutí docházet nebude, tedy ne pod přímým slunečním světlem).

Na závěr stačí k opravdu dokonalému vyčištění použít clay, nějakou přípravu pod vosk (nebo i střední leštící pastu), a kola zavoskovat, čímž se následná údržba velice usnadní (často bude stačit i jenom bezdotykový oplach wapkou). Trošku náročnější, ale s o to déle trvajícím efektem je aplikace keramické ochrany jako např. Gyeon Q2 Rim.

Jak odstranit závažíčka

Silným rybářským vlascem nebo kulatou ocelovou strunou, která se používá pro sundávání čelních skel, nebo například plastovou montpákou (ať už cyklistickou, nebo nějakou jinou). Rozhodně ale ne šroubovákem, jako to dělají v mnoha penuservisech.

Jak sundat měkkou pěnu mezi lepidlem a závažíčkem?

Opět několik možností:

  • Seškrábat něčím plastovým (montpáka, stará kreditka)
  • Slabou wapkou – pokud máte wapku pod 100-110 barů a lak na kolech je v dobrém stavu, můžete zbytek  sundat „vodní tryskou“ – tj. prostě to wapkou z centimetru napálit a postupně sundat. Funguje to překvapivě dobře, potom na kole zůstane už jenom samotné lepidlo (resp. jeho tenoučká vrstva).

Jak odstranit lepidla po závažíčkách

Možností, jak se zbavit zbytků lepidla po závažíčkách je několik:

  • Odmočit tar removerem a potom opatrně seškrábat třeba plastovou kartičkou (starou platební kartou), potom dočistit mikrovláknem opět navlhčeným v tar removeru.
  • Vygumovat klasickou gumou na tužku.
  • Nebo opět gumou, ale v podobě speciálního nástavce na vrtačku (např. 3M 07499 za cca 750,-).

Tipy na konkrétní produkty

Univerzální čističe kol – ValetPro Bilberry (udržovací) a Blue Gel (hlavy duty čistič). Jiné popravdě ani neznám. Dále máme českou kyselinku Aluclear.cz, což podle mě bude dost podobné Blue Gelu, ale zkušenost nemám. Nutno ovšem znovu zdůraznit, že Blue Gel i Aluclear jsou kyseliny. Chce to opatrnost nejen ke kolům (např. nečistit tím nezalakované leštěné límce apod.), ale hlavně k sobě (používat rukavice a ideálně taky respirátor).

V Česky byl taky na předčištění oblíbený W5 čistič z Lidlu, nicméně ValetPro Bilberry vyjde cenově líp, funkčností je na tom asi podobně, takže W5 se vyplatí hlavně pokud chcete doopravdy chemii odolný rozstřikovač.

Odstraňovače polétavé rzi – tady je opravdu hodně na výběr.

  • CarPro Iron X
  • Dodo Juice Ferrous Dueller
  • ValetPro Dragon‘s Breath (gelová konzistence)
  • Bilt Hamber Korrosol
  • Autosmart Fallout Remover (jediný z těchto není pH neutrální, ale zase ho lze ředit až 1:3)

Konkrétně a podrobněji jsem se odstraňovačům polétavé rzi věnoval v samostatném článku.

Odstraňovač asfaltu a lepidel. A tady je na výběr ještě víc, každý výrobce detailingové chemie má něco, co má v názvu „tar remover“. Opět, odstraňovačám asfaltu je tu podrobně věnován celý článek.

Co po čištění?

Syntetický vosk nebo keramický povlak, ale o tom třeba příště. 🙂

You may also like...

3 Responses

  1. Václav napsal:

    Ahoj. Díky za cenné rady. Jaký máš názor na DiabloGel od ChemicalGuys?

  2. 909 napsal:

    je slabsi a doporucuje sa ho nechat posobit aj polhodiny

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *