Výdrž detailingové chemie při skladování

Osobně se o detailing zajímám ke dnešnímu dni už přes 10 let a někdy zhruba v roce 2010 jsem si koupil první „opravdový“ šampón, ručník a vosk.

Pak se stala taková nepříjemná věc a začalo se to nabalovat… Chtěl jsem vyzkoušet spoustu jiných produktů: vosky, šampóny, impregnace na plasty, sealanty, leštící pasty, keramiky, tekuté stěrače, APC, odstraňovače rzi a asfaltu, různé claye, aktivní pěny, a bůhví co všechno ještě…

Posuňme se o pět let dopředu, někdy do roku třeba 2016. Už jsem toho měl tolik, že jsem v tom vůbec neměl přehled. O tom, co dám na auto za vosk rozhodovalo zejména to, co mi v detailingové skříni první padlo do oka. 😀

A tehdy jsem si řekl, že to chce udělat inventuru. Do Excelu jsem si sepsal všechno, co ve skříni bylo, kolik procent balení zhruba zbývalo, a měl jsem seznam. Cílem bylo nepřikupovat další pětilitrovku APC, když už jsem jich měl několik dohromady přes 20 litrů, což je na domácí použití (i mimo auto) tak na 10+ let čištění. Později jsem ještě ze zvědavosti ke všem produktům dohledal kupní cenu, a spočítal jsem si zůstatkovou cenu (tj. původní cena krát zůstatek v balení). Vyšlo mi číslo, řekněme… no, já ho tady ani moc psát nechci. A od té doby jsem žádnou další chemii vlastně moc nepřikoupil. 😀

Tím jsem se velikou oklikou dostal k tématu: I když se člověk dokáže udržet na uzdě, a nemá potřebu zkoušet úplně všechno, spousta produktů a chemie se prostě nestihne spotřebovat ani za 5 let, často i mnohem déle, zejména pokud si udržuje jenom svoje jedno nebo dvě auta. Ale co se stane s tou chemií? Jak dlouho vydrží otevřená a uskladněná?

Dlouhodobé skladování chemie obecně

No, já nejsem chemik, takže teoreticky – nevím. Ale řekl bych, že většina jednodušší chemie jako šampony, APC (univerzální čističe), vydrží velmi dlouho (roky).

Problémy lze očekávat spíše u chemie s křemíkem, a k tomu se hned dostanu.

Jak skladovat?

Každý konkrétní produkt podle doporučení výrobce (kdo by to byl řekl, že? :D).

To jsem já pří svých desítkách produktů neměl šanci sledovat a ani jsem to nikdy moc nezkoumal. Snažil jsem se vždy jen o to, aby chemie v garáži v zimě nepřemrzla. První roky (2011-2014) jsem před každou zimou poctivě vše nosil před zimou z garáže do sklepa, ale jak čas běžel a chemie přibývalo, přestalo mě to bavit (přece jen to bylo 50 metrů a několik desítek kanystrů a flašek). Dejme tomu posledních 5-6 roků mám vše v garáži permanentně. Vše je zavřené v plechové skříni, tedy v úplně tmě.

V garáži je přes léto kolem 20-24 stupňů, a třeba letos v zimě v ní nebylo chladněji než 2 stupně. Ale minulé zimy, kdy jsem byl dlouhodobě v zahraničí a garáž byla v podstatě zavřená rok v kuse, tak byl i týden, kdy se teplota v garáži dostala na několik dní na cca -1 stupeň (jinak každodenní parkování vytopeného auta do garáže ji vždy vyhřeje dostatečně na to, aby v ní nemrzlo).

Prakticky

Jsem zpět v Česku po roce a půl v zahraničí, kdy chemie ležela úplně ladem, a mezitím jsem stihl „udělat“ několik aut, a tady je to, k čemu jsem přišel, hezky konkrétně:

Konkrétní zkušenosti s konkrétní chemií

Gyeon Wet Coat (stáří: 5 let) – rychlá ochrana laku ve spreji s mírným obsahem křemíku (viz moje stará recenze). Vytvořila se v tom jakási mléčná vlákna. Stejně jsem ho zkusil použít. Výdrž spíš slabší měsíc. Ale aplikováno hodně „na prasáka“ (umyto bůhvíjakým šamponem, a pokus o aplikaci ve větru s polofunkčním rozprašovačem). Každopádně to pořád trochu fungovalo, jen zrovna tady bylo výrazné zhoršení produktu znát.

Bilt Hamber Korrosol (stáří: 6 let) – odstraňovač polétavé rzi (podobný jako Iron X). Koupil jsem pětilitrovku v srpnu 2014 a dnes mi zbývají poslední 2 deci. „Vůně“ je stále stejná, konzistence a barva také. Funkčnost od oka také – ale samozřejmě je možné, že čerstvá chemie by pracovala rychleji, ale zdá se, že funguje úplně bez problémů.

Collinite 476s (stáří: 8 let) – vosk, kterým podle mně budou voskovat ještě moje děti. 😂

Leštící pasty (různé): Moje první a nejstarší lešticí pasta je Menzerna PF2500 (stáří: 8 let, ještě staré balení v bílých lahvích), což je střední leštící pasta, od které mám ještě poslední zbytky. Konzistencí a funkčností bych si netipnul, že jí něco je. Další (mladší) Menzerna a Rupes leštící pasty rovněž fungují úplně normálně.

Mnoho další chemie staré 5 a více let, která funguje zcela bez problémů: Dodo Juice Smart Slippy (lubrikace pro clay), všechny APC (Bilt Hamber Surfex, Optimum Power Clean, Dodo Juice Wipe Out, Autosmart G101), všechny šampony, ValetPro Billbery (slabší čistič kol), ValetPro Orange Crush (aktivní pěna) – všechno funguje jako zamlada.

Clay: Bilt Hamber bílý a Dodo Juice žlutý – staří se mi nechce dohledávat, spotřeboval jsem jich mnoho a mám jich mix, ale kromě problémů s odlepením od sáčku, ve kterém jsem je měl uskladněné, jsem nenarazil na žádný problém.

Dodo Juice Supernatural Glass Sealant (stáří: 5 let) – určitě moje nejoblíbenější tekuté stěrače, ať už do výsledné funkčnosti, výdrže i jednoduchosti aplikace. Neposoudím výdrž, protože jsem je aplikoval teprve před dvěma dny, ale co se týká konzistence a samotné aplikace, tak ta byla bez problémů, a protože jsem měl čas, tak jsem dojel celý zbytek balení (zbývala mi cca 1/4) a dal dvě vrstvy na všechna skla (jinak mi optimální přijde 3 vrstvy na čelní sklo, dvě vrstvy na přední boční skla, a 1 vrstva na zbytek). Časem doplním. Ostatní tekuté stěrače (mám ještě zbytky Gyeon View a Gtechniq G1) asi vyhodím, protože s jejich funkcí a výdrží jsem nebyl spokojený ani po aplikaci čerstvě po otevření. Edit: Protože mi tento článek typicky ležel v konceptech půl roku, tak teď už asi můžu říct, že tady stáří mělo docela vliv, po třech-čtyřech měsících už byla funkčnost o dost slabší. Přitom kdysi jsem z Dodo vymáčkl téměř rok solidní funkčnosti (ačkoliv tehdy s menším nájezdem a mnohem častějším garážováním).

Sonax Brilliant Shine Detailer („BSD“) – rychlý detailer/tekutý vosk, koupen jako pětilitrovka v roce 2014, původně jsem chtěl půlku rozprodat, protože se spotřebovává pomalu, ale nedostal jsem se k tomu. BSD používám jako detailer opravdu intenzivně a dnes mi zbývá necelý litr. Vůně, konzistence, aplikace, a především výdrž zůstala stejná. Během pár minut s ním po mytí oběhnu celé auto a mám „navoskováno“ na dva měsíce.

Takže celkově jsem nenarazil na nic, kde by po pěti letech a více letech byl nějaký problém. Mám dokonce ještě docela dost dnes už historické chemie – např. ValetPro Blue Gel (hardcore čistič kol s pH 1, sundá prostě všechno) nebo ValetPro Achilles (vynikající příprava pod vosk a jednokroková leštící pasta v jednom). Ani jeden se dnes už nevyrábí, a tak nějak je mi líto to spotřebovat, ale asi bych měl, abych to za dalších 5 let nemusel přece jen vyhodit. 😀

Pozor na keramickou ochranu

Jediná výjimka, u které jsem narazil na znatelné problémy, jsou keramické povlaky, a to zejména ty otevřené.

Tady budu data jenom hádat, ale měl jsem různou sbírku, zejména 1 ks Gyeon Trim (otevřený) a 3x Gyeon Rim (1x zavřený a 2x otevřený), což jsou keramické povlaky na plasty a kola (vesměs jde nejspíš o jeden a ten stejný produkt). Tyhle jediné jsem neskladoval v garáži, ale měl je ve sklepě (zhruba 15-20 stupňů). Otevřené byly minimálně od dubna 2019 (tehdy jsem na rok a půl odjel), ale spíš o něco déle. A tady je shrnutí následující:

1x otevřený Trim – z vodičky se stal gel, vyhozeno (cca půl flaštičky).
1x otevřený Rim – na první pohled vypadal normálně (byl tekutý). Ale už při aplikaci na plasty motorky loni v říjnu jsem si všiml, že se docela zvláštně rozlešťuje (nevím, jak to popsat, ale napadá mně slovo „lepká se“ 😀 ). Motorka od té doby stojí v garáži, takže neposoudím výdrž a vlastnosti. Zbytek lahvičky jsem dojel přes víkend na svém autě, a to jak na plasty, tak na některé lakované části v motoru (radši). Tentokrát se choval relativně normálně. Na plastech jsem ho ani nerozleštil (jenom nanesl) pro více lesklý vzhled. Jediné, čeho jsem si všiml je to, že ani po cca 12 hodinách na některých plastech nebyl 100% vytvrzený. Ale to mohlo být vysokou vlhkostí v garáží a relativně krátkým časem – ostatně i výrobce doporučuje to nechat aspoň 24 hodin, pokud není vytvrzený pod IR lampou. Ale celkově to pořád fungovalo a zašedlé plasty jsou zase černé – nejvíc vidět to bylo na původně zcela vyšisovaném rameni zadního stěrače. Plasty jsem nacvakal zpět na auto a mezitím jej už i několikrát umyl, a odvod vody vypadá normálně, takže funguje aspoň trochu, a už je to i na dotek suché. 😀

Ano, můžeme namítat, že zgelovatěl jenom Trim (oficiálně na plasty); že jsem dával Rim (oficiálně na kola) na plasty, a možná, že část problémů pochází odsud (i když já si stejné myslím, že jsou to stejné produkty). Ale dělal jsem to i předtím, vždy spíš podle toho, co bylo zrovna po ruce, a s rozlešťovaním Rimu na plastech jsem nikdy problém neměl.

Výdrž a vlastnosti budu sledovat (edit: Plasty jsou po ošetření Rim-em pěkně černé a hydrofobní i dnes, cca po 3/4 roce od napsání předchozího odstavce), ale u keramiky obecně by asi cílem mělo být lahvičky spotřebovat co nejrychleji – pokud ne okamžitě, tak do roka – alespoň teda co se týká Gyeonu Rim a Trim. Rimů a Trimů jsem spotřeboval už mnoho a při pořádném zavření ten rok až dva není problém, ale po třech letech se to už začíná chovat zvláštně.

U aplikace na auto Gyeon Mohs většinou není problém sjet celou lahvičku na jedné aplikaci, případně ten drobný zbyteček někde vyplácat (ať už někde na autě v motorovém prostoru; nebo, například, všechno moje aku nářadí má keramickou ochranu 😀 ). Ale zrovna Trim a Rim je takový produkt, se kterým uděláte všechna kola, všechny plasty, a pořád 3/4 lahvičky zbyde.

Neotevřený Gyeon Rim je zatím stále zavřený, takže až se k němu dostanu, tak článek třeba doplním. (Edit: Po 3/4 roce jsem se k němu stále nedostal. 😀 )

S jinou dlouhodobě otevřenou keramikou zkušenost nemám.

Závěrem (tl;dr)

U běžné chemie (šampony, impregnace, čističe) a ani produktů (clay) se nemusíte bát, i při běžném skladování vydrží přes 5 let, často i o dost déle.

Jediné, co byste se měli snažit spotřebovat rychle (nejlépe okamžitě po otevření, nebo alespoň do roka), jsou keramické povlaky a obecně produkty s obsahem SiO2 (křemík).

Zdroj úvodního obrázku: Ardex

Mohlo by se vám také líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *