Mytí auta před „větším detailingem“

Na co nezapomenout při mytí auta před větší detailingovou údržbou, tedy před leštěním a voskováním? Jak si usnadnit práci a které postupy „na prasáka“ si lze dovolit oproti běžnému údržbovému mytí už ošetřeného auta? Na to všechno se podíváme v dnešním článku, který měl být (a nyní konečně je) začátkem série Kompletní detailing auta (ale tak nějak jsem se k němu dostal až nakonec).

Jak už jsem nastínil, v mnohém se tento postup podobá normálnímu mytí auta, a zde popsané postupy se budou asi hodně prolínat s běžným mytím, které už jsem probral poměrně důkladně (viz výše odkázaný článek); a naším cílem by mělo být i nadále umývat auto co nejšetrněji, protože škrábance, které nevzniknou, není potřeba odstraňovat. Na druhou stranu, občas si ovšem lze práci urychlit použitím chemie, kterou bychom při normálním mytí nepoužili. I když jsou případy, kdy už je to fakt úplně jedno, zejména před prvním velkým leštěním laku auta, které nedostávalo patřičnou TLC (tender loving care). Ovšem ani tehdy nesaháme po hrubé straně houbičky, abychom sundali třeba smůlu, to jen tak na okraj; ale už jsem třeba drhnul asfalt dolů z laku měkkým IKEA kartáčem, protože v dané chvíli to bylo nejrychlejší řešení (v životě jsem tolik asfaltu na autě neviděl). 😀 Ale to už jsem trošku odbočil.

Přistavení vozu a příprava na mytí

Možnosti každého se liší, takže snad si z toho každý vezme to, co může.

Auto by předtím, než se pustíme do mytí, mělo být chladné na dotyk (vč. kol) a ideálně ve stínu, s koly najetými na prknech, klínech nebo nájezdech, tak, aby se dala dobře vyčistit celá bočnice (zejména ta část, která je normálně v dotyku se zemí), a třeba i pohledová část běhounu pneumatiky po celém jejím obvodu.

Extra detailerským krokem může být zvednutí celého auta na podpěry, pokud k tomu máte prostory a možnosti. Nejenže budou při mytí dobře přístupná kola a možnost jejich otáčení (což pomůže jejich důkladnému vyčištění a následnému oplachu od chemie), ale rovněž se výrazně zlepší přístup k podběhům, na které se často zapomíná – a uvidět v podběhu po úplném dokončení všeho proužek bahna je nemilé. Jsou i auta, u kterých se do podběhů bez přizvednutí ani rozumně dostat nedá. Jednodušší variantou zmíněného je auto postupně přizvedávat u všech čtyř kol a podběhy čistit postupně.

Zjara se to dá taky spojit s jarním přehazováním kol (pokud si jej děláte sami), důkladným vyčištěním podběhů, kontrolou brzdového obložení a hadic apod.., takže budete mít jistotu že do jara budete vyjíždět nejen s čistým, ale také s funkčním a brzdícím autem.

Dále před mytím z auta sundáme vše, co má smysl kvůli mytí sundávat. Co to je? Hned vysvětlím.

Pokud to jde, určitě bych sundal obě RZ (včetně jejich držáků) a následné přelepil volné závity šroubů maskovací páskou, aby dovnitř zbytečně nezatékalo. To platí zejména pro značky na plechových pátých dveřích; u plastových nárazníků je to jedno, voda spodem odteče.

Následující části můžete sundat, pokud se chcete pustit do trochu vyššího levelu detailingu, ale nutností to není. Pro ukázku toho, co mám na mysli, uvedu příklad ze svojí Octavie 2 Combi, která má podélné nosiče: Z těchto nosičů odcvaknu plastové kryty (celkem 4 kusy), které zakrývají šrouby, kterými jsou nosiče přišroubované ke střeše auta. Kromě toho, že je lze při té příležitosti očistit od prachu, tak získám extra pár milimetrů laku, ke kterému se lze dostat, a to platí nejen pro mytí, ale i pro pozdější leštění a voskování – lak půjde vyleštit a ošetřit i tam, kde je normálně zakrytý zmíněnými kryty, nenastane tak častý neduh, kdy při bližším pohledu půjde vidět přechod mezi vyleštěným a nevyleštěným lakem, ke kterému se pro jeho blízkost k plastu (zrcátku, krytu, znaku, nápisu, atd.) nedá prostě rozumně dostat. Sundané plasty se potom také mnohem snadněji naimpregnují do jejich úplných okrajů, než když jsou nasazené.

Dále vycvaknu z předního nárazníku plastové krytky (ty, které jsou místo mlhovek) a plast vedle nich, důvody jsou stejné – vypláchnutí normálně skryté části od prachu, a snazší & důkladnější impregnace sundaných plastů.

myti auta pred detailingovou udrzbou

Další příklad toho, co lze sundat a co má velký smysl, jsou všechny 4 tovární zástěr(eč)ky u Hyundaie i40. Nejen na bílé barvě je vidět proč:

myti auta pred detailingovou udrzbou hyundai i40 zasterka

Celkově hodně záleží na Vašem konkrétním autě, z některých stejně nejde (kromě značek) sundat nic.

Demontáž dalších částí vozu už je potom nutná vhodná až při důkladném strojním leštění (boční směrovky, přední i zadní světla, kliky, celá anténa) pro lepší přístup; v předchozím odstavci zmíněné (RZ, kryty nosičů a části předního nárazníku) ale sundávám při každé větší detailingové údržbě, v průměru tedy jednou za rok. Je to prostě na Vašem zvážení a úsudku.

Pochopitelně záleží na možnostech, pokud jezdíte voskovat na veřejnou samoobslužnou wapku, pravděpodobně si to nebudete komplikovat odcvakáváním plastů, a zvedání auta už nepřichází v úvahu vůbec.

No, myslel jsem, že toto bude jeden krátký odstaveček a zase se mi to nějak protáhlo, pojďme se tedy podívat na použitou chemii a na předmytí.

Jaké nástroje a chemii si připravit

  • dva kýble na mytí (přápadně třetí na kola)
  • kartáč a štětec na kola
  • čistič kol
  • silné APC (all-purpose cleaner, univerzální čistič)
  • vhodný šampon
  • jemný štětec pro použití na karoserii
  • wapka

Předmytí

Prvním krokem by vždycky měla být nějaká forma předmytí, která uvolní největší špínu. Možností je mnoho – od obyčejného oplachu hadicí, přes zvlhčení nečistot horkou vodou se šamponem v rozprašovači až po aktivní pěnu (ať už z foam lance nebo z ručního zpěňovače); a následný velmi důkladný oplach.

Výhodou oproti údržbovému mytí je, že lze použít jakkoliv silnou chemii, protože nám nejde o to co nejvíce ochránit vosk (nebo jinou ochranu). Namísto pH neutrální pěny lze do foamlance/zpěňovače nalít v podstatě cokoliv. Alkalická pěna (sám používám ValetPro Combo2, ale jsou i mnohem silnější; př. Mafra Supermafrasol), jinou zředěnou pěnu na kamiony, APC nebo klidně i ten detailery nenáviděný Jar. Důležité je ale potom všechno důkladně opláchnout, zejména z plastů.

Je mnoho způsobů, jak k předmytí přistoupit, nastíním proto svůj postup:

  1. Napěnění suchého a studeného auta (pokud není chladné, tak si dávat pozor, aby to někde nezačalo usychat) silnější pěnou, případně zvlhčení z rozprašovače; nechat působit rozumnou dobu (podle možností), ale kolem 5-10 minut většinou stačí. Nezapomeneme taky na podběhy, a pokud možno z co nejvíce úhlů.
  2. Velmi důkladné opláchnutí. Při oplachu věnujte pozornost všem záhybům – spáry mezi jednotlivými částmi karoserie, okolo světel, okolo těsnění oken, ochranné lišty na dveřích atd. Tam všude se drží prach a špína, která se při vhodném úhlu vody z wapky dá snadno vypláchnout pryč. Pokud se nevypláchne, později při schnutí může začít vytékat pryč se zbylou vodou a zbytečně to komplikuje práci. Stejně důkladně vypláchněte i podběhy – zepředu, zezadu, zespodu, z boku, i hodně pod úhlem.
  3. Se silnějším APC a jemným detailerským štětcem se pustím do čištění mřížek, těsnění oken, záhyby okolo skla ve zpětných zrcátkách, znaků a nápisů, spárů karoserií (viz bod 2.), a prostě všude, kam se později nebude možné dostat s velkou mycí rukavicí.
  4. Zopakovat bod 2. (První a třetí bod lze provést zaráz; takto rozděleně doporučuji postupovat hlavně u nových a/nebo nedávno plně vyleštěných aut).

Po tomto postupu už by auto mělo být díky použité silnější předmycí chemii poměrně čisté a můžeme se pustit do kol a podběhů.

Mytí kol a podběhů

Na podběhy (záleží na jejich druhu – plast, plech nebo „kobercovina“) stačí silnější APC (osobně používám Surfex HD 1:4, pokud jsou ale podběhy opravdu hodně jeté a zapráskané od asfaltu, je občas nutné sáhnout i po odstraňovači asfaltu) a kartáč s delší rukojetí. U „kobercových“ podběhů pomůže taky (znovu) pěna, protože se hned nevsákne (narozdíl od APC z rozprašovače). Po chvíli působení a vykartáčování stačí začít důkladně oplachovat odshora dolů, dokud z podběhů nezačne téct čistá voda (což může být někdy nekonečný proces, kdy nezbyde než sundat kolo i celý kryt podběhu a vyčistit ho i zezadu, protože je za ním pravděpodobně bahno a jiný bordel – to je mimochodem opět častý problém dvojkových Oktávií).

Čištění kol už jsem se velmi obsáhle věnoval v samostatném článku, proto jenom v rychlosti. Na pneu nastříkám APC, aby zatím působilo, a mezitím začnu čistit disky čističem kol podle potřeby (k tomu mám samotné štětce a kartáče na kola, i samostatné vědro s vodou na jejich oplach). Pokud je kolo ve vzduchu, můžeme si pomoci postupným otáčením a oplachováním kol, aby byly rovnoměrně čisté jak zvenku, tak zevnitř. Veškerá chemie a postupy jsou popsané ve výše odkázaném článku.

Mezitím už na pneu působil APC několik minut, takže jím (ápécéčkem) znovu nastříkám bočnice pneu a důkladně je vydrhnu tvrdším kartáčem. Potom následuje důkladný oplach a zopakování na všech třech ostatních kolech. Snad jenom pozor na prachovky některých zadních tlumičů, wapka je umí rozervat na kousky (to mějte na paměti při jakémkoliv tlakovém oplachování podběhů).

Mytí auta

Když jsou čistá kola i podběhy, můžete se konečně pustit do samotného auta. Klasicky si připravíme dvě vědra, vhodnou mycí rukavici, šampon a můžeme se pustit do mytí.

Jak už bylo zmíněno, nemusíte příliš řešit, jaký šampon použít – může to být detailingový super čistící šampon, kombinace běžného šamponu ve vyšší koncentraci s trochou APC, nebo i ten Jar (já osobně zrovna Jar nepoužívám, protože opravdu hodně pění). Všechno týkající se této tématiky už bylo snad probráno v článku o autošampónech.

Na co dál nezapomenout? Umývat odshora dolů, často propírat mycí rukavici ve vědru s čistou vodou, a tak dále. Zvláštní péči věnujte místům, kam se normálně neradi ohýbáte nebo na které normálně nevidíte: spodní části předního i zadního nárazníku, zpětná zrcátka ze spodní strany, vnitřní hrany blatníků, žlábky u prahů, záhyby u kufru (tam jak je osvětlení RZ), a tak dále.

Související články:

Potom následuje znovu velmi důkladný oplach, případně lehké osušení.

Dekontaminace

Chemické odstranění polétavé rzi, asfaltu, zbytků lepidel (na nových nebo původně předváděcích vozech ho bývá vždy dostatek), vodního spotu, smůly ze stromů, následný clay aj. Vše je důkladně probráno v článku Dekontaminace auta před voskováním.

Závěrečné domytí

Po všech krocích dekontaminace na autě zůstaly zbytky chemie, a/nebo lubrikace pro clay. V těchto situacích vezmu rukavici a zbývající vědro se šamponem, auto znovu rychle celé našamponuji (pokud jste tam měli nějakou úletovou kombinaci jako Jar+Supermafrasol+APC, tak teď ji už vyměňte za běžný detailingový pH neutrální šampon bez ničeho), a už naposledy opláchnu; osuším, a můžeme se pustit do přípravy pro voskování.

Pokud máte při mytí problém s tvrdou vodou, tak u mytí před voskováním je to relativně jedno, a to z toho důvodu, že tento čerstvý (a zatím nezatvrdlý) vodní kámen snadno sundá „leštěnka“ během jednoho tahu v dalším kroku (Příprava laku před voskováním). Přesto, pokud máte možnost, doporučuju závěrečný oplach provést osmotickou/demineralizovanou/destilovanou/měkkou vodou. Následná práce bude potom mnohem pohodovější. Domácímu výroby osmotické vody už jsem se také věnoval, stačí i litr takové vody v rozprašovači a jím „zředit“ tvrdou vodu na autě po normálním oplachu, a až poté začít sušit. Tento postup sice nemám osobně vyzkoušený, ale prý funguje dobře.

Kompletní detailing auta

Tento článek je ze série Kompletní detailing auta:

  1. Mytí – právě jste dočetli
  2. Dekontaminace
  3. Příprava pro vosk
  4. Voskování
  5. Údržbové mytí, detailery atd.
  6. ZIMNÍ SPECIÁL: Příprava auta na zimu

Zdroj náhledového obrázku: badger91 @ autogeekonline.net

Mohlo by se vám také líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *