Příprava laku před voskováním (teorie)
V každém druhém článku tady zmiňuju toto kolečko úkonů:
- mytí →
- dekontaminace →
- příprava laku před voskováním →
- voskování
Co přesně ale ta příprava pro vosk znamená? Na to se podíváme v tomto článku; konkrétně na to, čeho přesně tím docílíme a které produkty v této fázi použít.
Příprava laku na voskování
Jak už vyplynulo z úvodu, příprava laku pro vosk je krok mezi dekontaminací laku a voskováním (nebo aplikací jiné ochrany typu sealant, keramika, detailer, aj.). Zpravidla tento krok ze čtyřech výše zmíněných zabere nejvíce času.
S čímž souvisí následující „motto“, na které často narazíte na zahraničních fórech:
„The prep makes the pop, not what’s on top.“
Tedy, ve volném překladu: příprava je to, čím prokoukne lak (celkový vzhled a dojem); ne tím, co na něj dáte v posledním kroku. To znamená, že pokud odfláknete tuto přípravu, sebedražší a sebelepší vosk už na vzhledu nepřidá. Je to úplně stejný princip jako při lakování. Pokud odfláknete přípravu, tak potom můžete lakovat metalízou od Ferrari, ale ty nedokonalosti nedokonale připraveného povrchu vylezou napovrch.
V naprosté většině případů se v tomto kroku používá něco, co by se lidově mohlo nazvat leštěnka; přesněji jde ale o produkt na vyčištění laku před voskováním, protože toho zvládne víc než lak „jenom vyleštit“.
Čeho dosáhneme tímto krokem?
Pro potřeby tohoto článku budu mluvit o jednom z nejpopulárnějších „wax-preparation“ produktů, Dodo Juice Lime Prime, který se postará v jednom kroku o:
- Zvýšení lesku
- Odstranění drobných škrábanců
- Zamaskování hlubších škrábanců
- Odstranění posledních kontaminantů (poslední zbytky vosku, zapomenuté asfaltové tečky a další)
- Vytvoření ideální vazby lak-vosk
V angličtině se spousta těchto produktů jmenuje pre-wax cleaners, tedy čistič před voskováním. Což si myslím, že je přesnější označení než leštěnka, protože tady jde právě hlavně o to dočištění laku. Např. chemická ani mechanická dekontaminace lak nemusí zbavit 100 % všech kontaminantů, a často lze i po clayi vidět, že starý vosk ještě trochu funguje, nebo někdy třeba zjistíte, že na část panelu jste zapomněli při clayování a podobně. Tady všude tyto produkty pomůžou: zcela dorazí starý vosk, a díky jemným abrazivům umí sundat i kontaminanty, na které se normálně používá clay.
Příklady některých čističů laku („leštěnek“):
- Řada od Dodo Juice: Lime Prime, BoB Prep Polish, Micro Prime
- Řada od Autoglym: Super Resin Polish, Ultra Deep Shine
- ValetPro Purple Passion (nástupce oblíbeného ValetPro Achilles)
- Optimum GPS
- Swissvax Cleaner Fluid
Nicméně těchto produktů jsou spousty. Výrobci mají často i několik produktů tohoto typu, které se liší pouze sílou abrazivních složek. Pokud vezmu Lime Prime, tak ten základní se svou „sílou“ rovná finišovací leštící pasty (úběr laku 1/10), kdežto silnější Lime Prime Plus už se blíží spíše střední leštící pastě (úběr laku 2-3/10). Lime Prime Lite je naopak úplně bez abraziv a je tak s úběrem laku 0/10 spíše glazurou (viz dále), než leštěnkou.
Ručně nebo strojně?
Tím se dostáváme k tomu, že přípravu pod vosk je možná nanášet ručně a nebo strojně (pomocí leštičky). Pokud se chystáte na ruční aplikaci a tápete, jak silný produkt koupit, doporučil bych ten slabší, ručně se toho totiž stejně až zas tak moc vyleštit nedá.
Pokud máte leštičku, je to složitější, protože záběr těchto produktů se hodně překrývá s klasickým trojbojem leštících past (tj. brusná/hrubá, leštící/jemná a finišovací) a je spousta možností, jak zkombinovat různě silné leštící pasty a různě silné přípravy pod vosk, a to už je asi nad rámec tohoto článku.
Na jednokrokovou strojní přípravu pod vosk doporučím asi už zmíněný Lime Prime Plus na starší auta, a klasický Lime Prime na nová auta.
Nebojte se abraziv
Zůstaňme proto prozatím u „příprav pod vosk“ o síle finišovací leštící pasty, tedy např. Dodo Juice Lime Prime.
Často lidi dostanou strach, když slyší, že obsahuje abraziva. Ano, obsahuje, ale pořád jsou to abraziva o síle pouze finišovací pasty, která má úběr laku 1/10. A to neznamená, že ubere desetinu laku. Prostě jsou to nejslabší abraziva, co můžou být. Pak už je jen 0/10, a to je jenom glazura, která abraziva nemá žádné (viz dále).
Prostě a jednoduše, v žádném případě se nemusíte bát, že se snad nějak probrousíte skrz lak, reálně snad víc laku ubere jeden vjezd do kartáčové myčky (berte s nadsázkou)1.
Produkty zcela bez abraziv a produkty vše v jednom
Znovu připomenu výše zmíněný seznam toho, co umí typická příprava pod vosk:
- Zvýšení lesku
- Odstranění drobných škrábanců
- Zamaskování hlubších škrábanců
- Odstranění posledních kontaminantů
- Vytvoření ideální vazby lak-vosk
Některé produkty umí jenom část z těchto položek, například tzv. glaze. Některé naopak přidávají další funkce (např. vše v jednom produkty).
Glazury (glaze)
Glazury (glaze) jsou produkty, které jenom vyplňují škrábanečky a opticky je tak odstraňují. Kvůli absenci jakýchkoliv abraziv je doopravdy neodstraní, a jejich schopnost „odleštit“ zbytky kontaminantů je kvůli absenci abraziv snížená (nikoliv ale nulová). Glazury se dají použít buď jako samostatná příprava pod vosk nebo jako druhý produkt v přípravě po abrazivním produktu, když se opravdu hodně nudíte.
Jejich nevýhodou je, že časem „vytečou“ a skryté škrábance se znovu objeví.
Příklady produktů v kategorii glazur:
- Dodo Juice (Lime Prime Lite)
- Poorboy’s (Black Hole, White Diamond)
Vše v jednom (all-in-one produkty)
Naopak jsou i produkty, které umí ještě něco navíc. Typickým zástupcem jsou „vše v jednom“ produkty (all in one polish), které nakonec přidají ještě ochranu, a tak není potřeba na závěr voskovat. Je to ale vždycky o kompromisech a požadavcích, protože tato ochrana zpravidla nevydrží tolik jako samostatná aplikace vosku, nicméně nic nebrání tomu přidat vrstvu vosku ještě „navrch“.
Příklady all-in-one produktů:
- Optimum GPS (Glaze-Polish-Seal) a Poli-Seal
- Dodo Juice Need for Speed
Samostatné „leštěnky“
No a pak je tu ta kategorie „klasických leštěnek“, a pokud nevíte po kterých produktech se dívat, tak ještě jednou krátké shrnutí:
- Dodo Juice Lime Prime – v českých vodách už legenda a výborný produkt s naprosto mizivou spotřebou a vynikající funkčností, lze aplikovat jak ručně, tak strojně. Dělá se v baleních od 100, 250, 500 a 1000 ml. I nejlevnější 100 ml balení bohatě vystačí na 5+ kompletních aplikací, s 250 ml balením máte vystaráno do konce života. Je to ideální volba pro všechny použití.
- Dodo Juice Lime Prime Plus – stejně jako výše, ale obsahuje silnější abraziva, zhruba odpovídá střední leštící pastě. Tento benefit ale využijete spíše při strojní aplikaci.
- ValetPro Purple Passion – nástupce legendárního ValetPro Achilles, který možná nepřekonává co do funkčnosti, ale v poměru objem/cena jde stále o výbornou volbu s možností ruční i strojní aplikace, a opět vystačí na dlouhé roky a roky dopředu.
- Bilt Hamber Cleanser Polish
- Raceglaze Signature Pre-Wax Cleanser
- Autoglym Super Resin Polish (SRP) – dobrá lehce abrazivní leštěnka, ale s velmi silnou maskovací schopností, nejlépe na ní drží produkty Autoglymu (HD Wax aj.)
- Autoglym Ultra Deep Shine – něco jako SRP výše, ovšem se silnějšími abrazivy
A mnoho, mnoho dalších…
Pokud jste přehlcení ze všech těch možnostech a vůbec nevíte, po čem sáhnout, asi doporučím právě klasický Dodo Juice Lime Prime. A to v balení 100 ml, pokud si chcete „detailing“ jenom zkusit na jednom, dvou, třech autech; anebo v balení 250 ml, které vám doopravdy vystačí na léta dopředu, i pokud ji budete půjčovat známým a dělat s ním tři auta dvakrát ročně.
Renovace (leštění) laku je tedy vlastně taky příprava pod vosk
Přípravou pod vosk se klidně taky může myslet kompletní (několikakrokové) strojní leštění laku. V principu jde o to stejné, jenom se liší kvalita výsledku.
V souvislosti s tímto může človek snadno nabýt dojmu, že ruční přípravu pod vosk nemá smysl dělat; že to chce kompletní strojní leštění, aby to nějak vypadalo. To není pravda.
Představte si běžné, detailingem nepolíbené auto, které právě vyjelo z kartáčové myčky, takže vypadá relativně čistě. Lak je plný hologramů, zejména okolo kol a na zadním nárazníku je velké množství železité i asfaltové kontaminace, prostě doby novoty a lesku jsou pryč. Představte si to třeba jako 0 % původní čistoty, vzhledu a lesku.
Už jenom samotné důkladné ruční mytí takové auto vyzvedne vzhledově nad průměr (→ 20 %). Dekontaminace (chemicky a/nebo clayem) ještě o trošku víc (→ 30 %). A co teď?
- Ruční aplikace glazury → 40-50 %
- Ruční aplikace Lime Prime → 50 %
- Zase Lime Prime, jenom aplikace leštičkou → 60-70 %
- Lime Prime Plus (ekv. středně silné leštící pasty) → 70-80 %
- Jednostupňová renovace laku → 70-90 %
- Vícestupňová renovace laku → 90-100 %
Je to takové hodně zjednodušené a vždycky záleží na mnoha faktorech, pointou ale bylo nějak demonstrovat, že i jednoduchý „ruční detailing“ dokáže vzhledu auta neuvěřitelně přidat a má smysl dělat ho i ručně.
Přelepení plastů maskovací papírovou páskou
Před aplikací přípravy pod vosk je vhodné všechny plasty na přechodech lak-plast přelepit papírovou páskou. Některé produkty mohou v plastech zanechat rezidua, která jdou velmi těžko (nebo vůbec) odstranit2, a výsledná práce potom není úplně 100%. Není to úplně bezpodmínečně nutné, a třeba DJ Lime Prime propíraný v tomto článku na většině plastů stopy vesměs nezanechává, a pokud ano, tak jdou vyčistit, ale jistota je jistota.
Konkrétně nejlepší zkušenost mám s 3M 3030 (dělá se v různých šířkách), ale možností je mnoho. Jde jen o to, aby dobře držela a po strhnutí za sebou nenechala lepidlo. Někdy z nouze používám krycí pásky z Tesca, a i s nimi to jde, ale nedrží tak dobře.
Odmaštění?
V rámci přípravy pod vosk se často zmiňuje následné odmaštění laku před aplikací vosku za pomocí IPA (isopropylalkoholu) nebo produktů typu CarPro Eraser. V začátcích nemá smysl se tím zaobírat, protože často vidím na fórech reporty, kdy byl lak odmaštěn tak, že to v dané situaci nepřineslo vůbec žádný benefit3. Situace, kde to smysl má, jsou shrnuty v tomto článku. Odmaštění se vyplatí dělat např. před aplikací některých syntetických vosků, které lépe drží na čistém (odmaštěném) laku, než na hladkém povrchu, který za sebou zanechá příprava pod vosk.
Kdy lze přípravu pod vosk vynechat?
Jsou specifické situace, kdy tento krok lze vynechat. Typická situace může být auto, které nedávno prošlo strojní korekcí (renovací) laku, a kde jsme si jistí, že jsme při dekontaminaci nenapáchali žádné „škody“ (typicky drobné škrábance způsobené clayem – micro marring).
Další klasická situace může být, pokud před zimou není čas (nebo počasí) na úplně kompletní předzimní údržbu, ale chceme mít lak přes zimu chráněný.
V těchto případech lze typicky přípravu pod vosk vynechat, a po clayování/chemické dekontaminaci lak jenom znovu umýt nebo odmastit a pustit se do voskování.
Typický příklad ruční aplikace přípravy pod vosk Lime Prime
Předpokládejme tedy, že auto je po dekontaminaci clayem, potom znovu umyté a usušené.
Příprava pod vosk je potom úplně jednoduchá, na ruční pěnový aplikátor nanesete pár kapek Lime Prime (třeba dvě nebo tři o velikosti hrášku) a začnete nanášet na lak v krouživých pohybech, vždy na ploše třeba 40 × 40 cm…
Pokud víte, že je někde ještě třeba zapomenutá tečka asfaltu nebo výraznější škrábanec, můžete nad daným místem strávit trochu víc času, a případně i lehce přitlačit. Takto postupujete po celém autě, a po zavadnutí můžete produkt „rozleštit“, což přesněji znamená mikrovláknovou utěrkou setřít zbylá rezidua. U těchto čističů laku to většinou stačí udělat na závěr zaráz, nezatuhne to natolik, že už s tím po hodině nepůjde rozumně hnout. (Což se ale může stát u některých vosků nebo strojních leštících past.)
Zpětná vazba vítána
S tímto článkem jsem se docela natrápil, snažil jsem se nějak shrnout všechno a nevím, jestli to vůbec nějak dohromady dává smysl. Proto se v komentářích klidně ptejte na nejasnosti, budu se snažit článek postupně vylepšovat.
Takže toto by byla teorie, kompletní a praktický návod včetně fotek bude následovat někdy v budoucnu.
- Jednou jsem se pokoušel „probrousit lak“. Vzal jsem rotační leštičku, silnou leštící pastu a tvrdý kotouč. Na dílu z vrakoviště jsem si našel hranu, začal jsem leštit, přitlačil jsem, prostě jsem udělal všechno špatně. Skrz lak (clear-coat) jsem se stejně neproleštil, a po pár vteřinách jsem nechtěl trápit kotouč ani díl – byť z vrakáče – a vzdal jsem to. Poučení je ale jasné: S měkkým aplikátorem, slabou leštěnou a ruční silou se určitě nikam neproleštíte a žádný lak reálně neuberete.
- Záleži na poréznosti plastu
- Často právě naopak. Například pokud Lime Prime zamaskuje některé drobnější poškození tím, že je vyplní, tak odmaštěním tato vyplnění zase odstraníme a stav laku se opticky paradoxně zhorší
Teď nevím jestli to není stupidní otázka, ale strojně Lime Prime aplikovat při jakých otáčkách leštičky? 1500, 2000, 2500…?
Myslim ze u rotacni lesticky to bude okolo 1200-1800 podobne jako u finisovacich past. Ja mam orbitku a vetsinou pouzivam rychlost 2 na roztahnuti, jeden prejezd 4-6 na „lesteni“ a znovu 2 na dojeti 🙂
Vim ze clanek uz je chvilku venku, ale k tomuto tematu: jak je to s pripravou na vosk u noveho auta? Nakolik ma cenu se snazit zalestit a schovat skrabance, kdyz tam (doufejme) zadne nebudou? Vynechat pripravu uplne, nebo pro dalsi cistici efekt pouzit glazuru? Diky! 🙂
Ahoj, mozna uz jsem to tu zminoval a mozne ne, potom by to bylo na dalsi clanek (i kdyz mozna ho sepisu, precejen porizeni noveho auta je prave ten zlomovy bod, kdy spousta lidi prijde k detailingu).
Teoreticky staci umyt, (odmastit), navoskovat. Pokud chces, muzes to prebehnout nejakym tim glazem na docisteni.
Prakticky. Skrabance by tam byt nemely, ale obcas tam nejake jsou. Auta sice jezdi do dealershipu pod folii, ale stejne se na ne nachysta spousta kontaminace (+ tech par km co najedes cestou domu), takze aspon chemicke odstraneni zeleza nebyva od veci.
Takze je to celkove takove na zvazeni, pokud u noveho auta opravdu chces 100% stav laku, tak se vetsinou lesteni nevyhnes, ale pokud nejaky ten drobny skrabanec prezijes a nechas to az na pozdeji, tak taky jde. Normalnim jezdenim se tam par drobnych sramu nachyta tak jako tak.
Nevim jestli jsem ti uplne pomohl, ale obecne asi:
1. Myti
2. Chemicke odstraneni zeleza a asfaltu + lehce mekky clay
3. Docisteni bezabrazivni lestenkou nebo glazurou (i kdyz klidne ta lestenka muze bbyt i abrazivni, jak jsem tu nekde psal, k uberu laku u ni nedochazi 🙂 )
4. Vosk
🙂
Ahoj, mám dotaz čím nanášet ten pre-wax přípravel a čim leštit?
Ahoj, chystám se použít na zimu syntetickej vosk Collinite 476s. Zatím „Leštim“ ručně. Doposud jsem používal DJLP a přírodní vosk s karnaubou (ostatně dle doporučení zde na blogu :)). Ale jak mám prosím postupovat teď, při aplikaci tý syntetiky, když i tu se zmiňuješ, že syntetický vosky mají lepší výdrž na odmaštěném povrchu, ale zároveň je hloupost tu lešťenku odstraňovat? Tak nevím, kterou variantu řešení si vybrat. Díky
Jinak feedback: parádní blog, když se nudim, pročítám si ho furt dokola.. 😁 🙂
Ahoj, zrovna tohle by mozna stalo za to trosku lepe vysvetlit nebo dopsat… nicmene v tomto konkretnim pripade si muzes vybrat jak chces, zrovna Collinite 476s dobre drzi i primo na Lime Prime (bez odmasteni). A diky 🙂
Ahoj, skvělý blog a díky. Občas se k němu i po letech vrátím, když zapomenu, nebo si chci připomenout, jak makat ideálně 🙂 Ale nejde mi do hlavy jedna věc, na kterou není u komentáře výše moc odpovězeno 🙂
Pokud na dobře umytý a vyclayovaný lak použiji leštěnku lehce abrazivní DodoJuice a na ní chci nanés sealant/vosk Fusso Coat…. Mám tu leštěnku před nanesením vosku dát dolů „odmašťovačem“, nebo to Fusso můžu nanést přímo na tu leštěnku bez odmaštění.. Tohle jsem nikde nevyčetl… Děkuji za obohacení o informaci. Jakub
Ahoj, diky. Ja delam to stejne 😀
Co se tyka Fussa, tak pokud se nemylim, ten mel vzdy nejdradsi odmasteny povrch (nezavisle nad tim co na lak slo predtim), takze bych spis radsi odmastil.