Co jsou sealanty na skla (tekuté stěrače)

V detailingovém světě není sealant na skla (nebo lidově „tekuté stěrače“) nijak neznámým pojmem. Nicméně asi se sluší mít i o nich menší článek tady, aby bylo jasné o co to sealanty na sklo jsou, co od nich očekávat (a co naopak určitě neočekávat).

O co tedy jde?

Velice zjednodušeně si to můžete představit jak vosk pro sklo. Jde o sealant, nebo jinak, o vysoce hydrofobní povlak, jehož úkolem je udržovat vodu od skla. Ta potom při jízdě určitou rychlostí odtéká sama pryč. Bonusem tohoto efektu je potom snažší výhled skrz boční skla při dešti, menší špinění, snazší umývání i sušení skel.

Kdykoliv na tomto blogu zmíním něco ve smyslu sealant na skla nebo tekuté stěrače, mám vesměs na mysli detailingové produkty typu

  • Gyeon Q2 View
  • Dodo Juice Supernatural Glass Sealant
  • Gtechniq G1
  • CarPro FlyBy30 (a novější FlyBy Forte)
  • Optimum Opti-Glass Coating
  • Nanolex Ultra Glass Sealant
  • a další…

Tyto produkty se vyznačuji výbornými vlastnostmi a výdrží přes jeden rok, často i mnohem déle. Většinou se bere, že první rok si plus mínus udrží počáteční vlastnosti a potom jejich efekt pomalu slábne, ale i když už je povlak po dvou letech „na pokraji smrti“, pořád to bývá lepší než vůbec nic. Často je taky povlak na sklech stále přítomný, jenom je „zanesený“. Potom mu hodně pomůže buď vyclayování skla nebo vyčištění alkoholem.

Vlastnosti a výdrž je vykoupena cenou a náročností na aplikaci (je třeba velká pečlivost). Viz článek s postupem aplikace sealantů na skla (=tekutých stěračů).

To, že mám na mysli výše zmínené konkrétní produkty zmiňuji z toho důvodu, že na benzínkách a v hypermarketech se dají podobné produkty koupit doslova za pár desetikorun (většinou ve spreji), které mají sice podobný efekt, který ale vydrží jenom pár dní, možná týdnů, a dle mého nemá smysl se s nimi trápit.

Určitým mezistupňem je Rain X, který se taky dá koupit i na benzínkách, ale vydrží i okolo měsíce až dvou i po aplikaci bez pečlivé přípravy (mj. to byl můj první produkt tohoto druhu).

Další zajímavou alternativou ve spreji je japonský Soft99 Glaco, který v dešti stačí nastříkat na sklo, zapnout stěrače, které jej roztáhnou po celém skle, a je hotovo. s výdrží (dle výrobce) okolo dvou měsíců, což je ideální alternativa v případě, kdy např. jeste na cestách a nemáte čas ani možnost složitě aplikovat plnohodnotné sealanty.

Podobný efekt může mít i produkt typu Sonax Brilliant Shine Detailer (BSD), což je původně detailer/tekutý vosk na lak, ale lze ho aplikovat i na skla, kde i na čelním skle umí odvádět kapky – i když zdaleka ne tak dobře jako výše zmíněné, ale použít tímto způsobem jde a je to lepší než vůbec nic. Výdrž je ale minimální.

Dále je fajn vědět, že jsou druhy autoskel, které v sobě mají hydrofobnost od výroby, většinou jde ale o zadní skla bez stěračů, než o čelní skla.

Výhody tekutých stěračů

  • Možnost jet zcela bez stěračů, nebo spíše není nutné je zapínat na nejrychlejší cyklus. Záleží jak rychle jedete, jak moc prší, v jakém stavu je aktuálně vámi nanesený produkt a jaký vám výhovuje výhled. Osobně i když v silném dešti (takový, kde normálně nestačí ani nejrychlejší cyklus) můžu jet od cca 65 km/h zcela bez stěračů, tak je přesto používám na střední cyklus.
  • Voda na skle netvoří souvislou vrstvu, skrz kterou není vidět vůbec nic, ale kulaté kapičky, skrz které je vidět aspoň něco (např. v městských rychlostech). Tohle sice není situace, kdy se dá jet bezpečně úplně bez stěračů, ale i tak je (bez mechanických stěračů) viditelnost výrazně lepší.
  • Snažší mytí a sušení auta. Tak jako vosk na laku usnadní mytí i sušení, úplně stejně fungují tyto produkty pro sklo.
  • Přes boční skla je výborně vidět do zpětných zrcátek i v dešti.
  • V případě poruchy fyzických stěračů lze nouzově dojet v dešti i bez nich. Sice neznám nikoho, komu by někdy přestaly zrovna v dešti fungovat stěrače, zato už se mi osobně povedlo ulomit stěrač na řidičově straně (zabouchl jsem kapotu a zapomněl, že jsem pod ní zvedl stěrač).
  • V zimě snažší odstranění námrazy (nebo nevznikne vůbec).
  • Do ostřikovačů stačí dávat jenom destilovanou vodu (volitelně s kapkou detailingového šamponu nebo čističe na skla).

Prostě kolem a kolem – výhody jsou naprosto pozitivní a přesednutí z jednoho auta s naneseným sealantem na všech sklech do druhého bez jakýchkoliv tekutých stěračů hodně bolí (zažívám to teď asi jednou týdně poslední měsíc a půl). I při nejrychlejším cyklu stírání jsou zlomky vteřiny, kdy je výhled ven omezený. Přes boční skla není ve zpětných zrcátkách nic moc vidět.

Nevýhody

Výjimečná nekompatibilita povlaku a gumiček stěračů (začnou skákat). Řešením je buď zkusit potřít gumičky samotným produktem (pokud to výrobce doporučuje); zkusit vyměnit fyzické stěrače; nebo v nejhorším tekuté stěrače (ten hydrofobní povlak) odleštit (např. leštěnkou na skla, ale ještě lépe strojně silnou leštící pastou na lak) a zkusit jiné.

Na co si dát pozor

Když máte zapnuté stěrače, je to pro auto signál, že prší a průběžně suší brzdy přibližováním destiček ke kotoučům. Pokud máte tekuté stěrače a nestíráte, může se stát, že mokré brzdy se chytnou o vteřinku později než normálně. Je proto dobré a) s tímto počítat, b) zapnout stěrače alespoň na pomalý cyklus, c) dodržovat extra bezpečnou vzdálenost v dešti (ideálně všechny tři zaráz).

Mohlo by se vám také líbit...

12 komentářů

  1. Petr napsal:

    Co když u nového auta výrobce automobilu(SEAT) nedoporučuje používat takové výrobky? Má k tomu důvod nebo je to jenom trik abych si kupoval jejich značkové kapaliny do ostřikovače?

    • admin napsal:

      Co jsou oficialni a neoficialni duvody bohuzel nevim a ani me nenapadaji, ale nicemu zasadnimu by to snad vadit nemelo.

    • Lefty12 napsal:

      Zdravim, problem s kapalinami do ostrikovacu je ten, ze ne vsechny jsou vhodne k plastum svetlometu / mozna i gumicek steracu. Cire plasty svetlometu pri pouziti spatne kapaliny zacinaji tvorit praskliny

  2. Alena napsal:

    Mohou se nějaké tekuté (kvalitní účinné) stěrače použít na plexi? Manžel má totiž problém s výhledem přes čelní plexi při dešti při jízdě na motorce.

    • admin napsal:

      Zdravim, to bohuzel nevim, osobne jsem to nezkousel. Teoreticky by to fungoval melo, protoze samotne plexisklo ma na sobe jakysi lak, na kterem by to drzet melo (at uz primo tekute sterace nebo jina hydrofobni ochrana ktera se normalne pouziva treba na plasty, lak nebo sklo), ale funkcnost a pripadnou vliv na plexi neznam :(

  3. Pepa napsal:

    Jaké máte zkušenosti s ,,tekutými stěrači´´ z Tesco za 100kč 500ml, nejčastěji značky Rox nebo Sheron? Fungují podobně jako výše zmíňené produkty?

  4. Kaaka napsal:

    Dobrý den, jak je to se zimní směsí do ostřikovačů ? Osobně používám zimní směs i v létě (lépe čistí a v zimě nezamrzne). Zkracuje se životnost sealantu na skle ???

    • admin napsal:

      Nikdy jsem to nějak neměřil; oproti třeba letní kapalině nebo jenom destilce se asi bude životnost zkracovat rychleji, ale asi bych to nějak moc nehrotil – dám jednu vrstvu na podzim a druhou na jaře, používám vesměs zimní směsi co kde najdu (Lidl, Tesco apod.) a těch 3-6 měsíců to celkem funguje slušně tak jako tak.

  5. Kaaka napsal:

    Děkuji za bleskovou odpověď, ještě jsem se chtěl zeptat : bude článek o tom jak spravně postupovat s detailingem na úplně novém voze ? Jde mi především o lak a plastové díly v exteriéru. Děkuji.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *